Intervju med Andreas Stockenberg infor kvällens match mot Eskil:

Andreas Stockenberg är Eskilprofil,tillsammans med sin familj har han varit med och byggt upp den grönvita föreningen från början. Idag finns det inte så många aktiva Stockenbergare kvar i föreningen. Men ett tag var hela släkten med. Alltifrån pappa till kusiner. Andreas valde rätt tidigt att byta handbollskarriären mot tränarkarriären. Idag är han tränare i Alingsås HK, laget som tog Sm-guld för 2 år sedan.




Du är nu i Alingsås, hur är skillnaden mot Eskil.

Det är ljusår emellan,enorm skillnad, alltifrån organisation till kvalité på spelare. Eskil är en ideel förening där spelare bara är kvar till dom blir värvade till andra klubbar. I Alingsås är man anställd från dag 1 om man ska jobba för föreningen. Givetvis finns ideella folk också men jag själv som tränare är anställd av föreningen. Det blir mycket lättare att arbeta då, finns liksom obegränsat med tid till att göra ett bra jobb.
Samma familjära känsla.

Ni är ju en riktig Eskil familj, alla som hör ordet Eskil kopplar direkt till familjen Stockenberg,hur kommer det sig?

Farsan var med o starta Eskil 1971, på den tiden fanns det ett juniorlag som var födda 1951, dom ville hålla ihop efter juniortiden och valde att starta en egen förening. Farsan var den stora drivkraften i det projektet. Sen har det bara rullat på med 3 barn och resten av släkten som gick ner till hallen och hejade på. Sen har vi alla spelat i föreningen också.

Du själv spelade i den mest framgångsrika årskullen,Eskils 81or,berätta!

Ska jag va helt ärlig var jag en av dom bästa 81orna i Sverige rent bollmässigt, hade jag bara orkat träna hade jag varit Elitseriespelare idag. Jag var bättre än Fritzon, folk jämförde oss med varandra. Skillnaden är att jag valde att träna lag istället för att träna.

Hur bra va ni?

Vi var i JSM-finalspel när vi spelade mot ett år äldre, det är inte många lag som lyckats med det. När vi året efter mötte lag i samma ålder gick vi till final. Kristian Andresson (tränare GUIF) var den stora stjärnan.



Varför är eskil ett sånt jojolag?

Det är ganska enkelt att svara på, när spelarna är för bra väljer man att byta klubb. Det är synd, men så är det när ekonomin inte är som den ska. Det är svårt med konkurrens från GUIF i stan, eskil kan erbjuda bra kamratskap och förhoppningsvis bra skolning för dom unga.

Har du några exempel på bra spelare som "gått vidare" i karriären från Eskil?

V9an Tobias Aren (GUIF), Emil Berggren (Sävehof),Rikard Hanisch (RIK) och Rikard Åkerman (GUIF)

Öbrink då?

Han vill vi inte kännas vid..HAHA! Nää, skämt åsido, Öbrink är Guifare.


Hur är dagens Eskil?

Dom imponerade på försäsongen och slog motståndarna stort. Kännts som värsta hybrisen har lagt sig, ett helt ok handbollslag som inte kommer räcka till Allsvenskan. Thomas Tverin kommer inte kunna vara med jämt eftersom han är avlönad av GUIF som ass tränare. Dom bestämmer när han får vara med. Bra sammarbete va? HAHA!

Vad har din pappa för roll idag?

Han följer alla lag från 9 åringar till Senior land o rike runt. Man vet att han är i hallen när ni hör hans tuta från permobilen.

Vad behöver vi göra för att slå Eskil?

Enkelt! Ni behöver göra 42 mål. Eskil kommer göra 41. Ni släppte ju in 39 mot IVH på hemmaplan?


Vad säger du om inledningen av serien Div 1 Norra?

Skånela var tillsammans med IVH och Eskil favoriter, sen är det en oerhört jämn serie. Jag tror seriesegraren kan ha förlorat 5-6 matcher och ändå vinna. Det är inte som förra året när Djurgården var helt överlägsna.

Du själv då,hur kommer det sig att du är på bänken i Alingsås nu?

Jag har varit nere för räkning 100 ggr, ingen direkt som trott på mig. Alla är förvånade över att jag är på bänken i Elitserien. jag själv är inte förvånad, har vetat att jag skulle klara av det hela tiden. Jag kör mitt eget rejs och det har funkat, eller hur? Jag har en filosofi som jag tror på och den har kommit till nytta. Alingsås skrek är helt rätt förening för mig, dessutom skrek dom efter en tränare som sa vad han tyckte. Och sådan är jag!

Vad bidrar du med?

Jaa du, bidrar dels med energi och driv, men även intention och glädje. Det som krävs för att man ska lyckas.

Är Alingsås redo din tränarstil?

Jag tror att grabbarna här fattar min ledarstil, fattar när det är rätt o fel och just det kanske inte passar i välkammade GUIF. Spelarna i laget har tidigare blivit petade från andra elitserielag men ändå kört på, riktiga vinnare! Dom har gått hårda skolan och vet vad som krävs, det visade vi för 2 säsonger sedan.

Min ledarstil passar Alingsås, jag var dessutom med lite förra året och hade det inte gått bra då hade jag ju aldrig fått chansen i år igen.


Hur kommer det sig att du o Wedberg tog över?

Man kan säga att det va en ohållbar situation, Alingsås var tvungna att göra något åt det. Alingsås är ett krigarlag men dom första 3 matcherna spelade vi helt utan energi och glädje som är ett måste enligt mig. Hade det fortsatt så hade det bara blivit fel. Det är aldrig roligt när tränare och spelare får lämna men det är som det är och vi får köra på och se till att börja vinna. Vi har haft dom här killarna förut så för dom blir det ingen större skillnad.

Hur ser en dag ut på jobbet?

10.00-12.00 Är på kansliet,kollar mail och svarar på frågor i telefon
12-13 lunchtrav
13-16 videotittning
16-20 träningar i hallen
0-23 kanslihäng, snackar med ledare o spelare, käkar med laget
23-02 varvar facebook 10 ggr om, (lite kuriosa,kan facebook utantill)



Vad krävs för att Eskil ska gå upp i Elitserien?

Jaaa du (Andreas funderar) Det skulle väl vara att alla föredetta Eskilspelare kommer hem utan pröjs då. Och det är ju lika stor chans som att hitta en daimstrut i öknen. Tyvärr! Det finns endel som brinner för föreningen men det är alldeles för få. Ekonomin är dålig och alla spelare drar som sagt när dom är klara Juniorer. Kanske om någon rik thailändare köper klubben.



Vem är din ledarförebild?

Lennart "liston" Söderberg. Han är frispråkig, säger vad han tycker o tänker, det finns för många mesiga ledare och tränare i Sverige idag som börja pensionspara när dom va åtta år. Jag gillar folk som säger vad dom tycker och tänker, och den filosofin lever jag efter. 

Blisnac lr Bernadsson kan inte välja
Öbrink eller Berggren-öbrink
Virre (tränare Aranäs och "Stockens" sidekick under många år) eller Wedberg- Wedberg
Sävehof-Guif- LUGi
Hemma eller Utekväll-Hemmakväll
Facebook-Lunarstorm-FACEBOOK
Hallsberg-Eken Hallsberg
Farsan eller Morsan-Farsan
Jerre eller Trav -Trav
Åhus eller Kreta Åhus/i smorrans och storrens tält
Vinnare av Elitserien: Sävehof
Vinnare i Finalen: Alingsås
Vinnare div 1 norra: Skånela if
Kval upp div 1: IVH och Eskil
Åker ur div 1: LIF blå och Täby,hoppas verkligen täby!





TACK ANDREAS!!!!!!!!!!!!



//Sonny




Kommentarer
Postat av: Gissa vem?

HALLSBERG!

2010-10-08 @ 16:56:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0